Terug naar alle cases

VTM

ICT-bedrijven in heel Nederland werken samen met KPN om lokale mkb-bedrijven van de beste en meest passende ICT-oplossingen te voorzien. Deze Business Partners zijn continu op zoek naar innovatieve oplossingen om in een snel veranderend IT-landschap de best mogelijke oplossingen voor hun mkb-klanten te kunnen leveren. Een goed voorbeeld daarvan is de tool Supervision voor de versnelde uitrol van Microsoft-installaties volgens een Golden Master principe.

“De tijd dat we alleen een vaste telefoonlijn of mobiele sim-kaarten aanbieden ligt alweer enige tijd achter ons”, vertelt Joeri Schetz, Operationeel Directeur bij VTM. VTM is één van de grootste ICT-bedrijven van Nederland, Solution Partner van Microsoft, Business Partner van KPN en hoofdzakelijk actief in de B2B-markt en voor (lokale) overheden. 

“We zijn uitgegroeid van telecomclub naar een volwaardige MSP (Managed Service Provider, red.). Dat betekent dat we een breed aanbod aan oplossingen bieden waarin telecom en IT samenkomen voor onze klanten. Denk aan telecom, IT, networking, IoT, business applicaties en security. Maar ook adoptie, zoals het geven van trainingen, is een belangrijk onderdeel van ons werk. Als je alleen de techniek levert, betekent dat niet dat mensen ook weten hoe ze het moeten gebruiken. We willen onze klanten niet alleen een hamer geven, maar ook laten zien hoe je het complete vogelhuisje bouwt”. 

Trends in IT

Volgens Schnetz, die zelf al 18 jaar bij VTM werkt, verveelt zijn vak niet snel. “Er zijn continu veranderingen in de markt. Een paar jaar geleden zag je dat mkb-bedrijven massaal de overstap naar de cloud maakten. Die transitie is voor veel bedrijven nu grotendeels afgerond. Maar voor ons als IT-ers is er een nieuwe uitdaging voor teruggekomen: een complex landschap vol applicaties en geïntegreerde diensten. Heb je grip op deze diensten, weet je waar ze draaien en snap je wat er gebeurt? En is het allemaal veilig? 

Vroeger was IT in veel opzichten simpeler. Je zette een firewall neer en bouwde een hoge muur om je bedrijfsnetwerk en data heen. In een tijd van clouddiensten én de toegenomen professionaliteit waarmee cybercriminelen te werk gaan, kán dat simpelweg niet meer. Daarnaast loopt alles tegenwoordig steeds meer door elkaar. Het oude model, waarin één persoon verantwoordelijk was voor alle IT van een klein bedrijf, is niet meer van deze tijd. Je moet zorgen voor overzicht, standaardisatie en bewustwording. Alleen dan kun je de kwaliteit leveren die nodig is om een modern bedrijf digitaal veilig én up & running te houden.”

Standaardisatie = kwaliteit

Juist omdat de veranderingen op IT-vlak zo razendsnel gaan, is standaardisatie volgens Schnetz zo belangrijk. “Alles wat je kunt standaardiseren, draagt bij aan de kwaliteit die je als Managed Service Provider kunt bieden”. Als voorbeeld noemt hij Supervision, tooling waarmee het mogelijk is om bij verschillende klanten een complete Microsoft-setup uit te rollen volgens een eigen ‘Golden Master’ principe.

“Kijk, als MSP wil je elke klant de hoogst mogelijke kwaliteit bieden. Maar de installatie van een Microsoft setup kost tijd en daarnaast werken verschillende van mijn collega’s voor verschillende klanten. Hoe waarborg je dan dat elke setup hetzelfde is? 

Met een tool als Supervision kun je de efficiency en kwaliteit nastreven die je als MSP wil bieden. Vroeger moest je bij een onboarding van een nieuwe klant eerst handmatig diverse scripts uploaden en daarna werden bepaalde instellingen dan nog handmatig aangepast. Nu is het een kwestie van de oplevering koppelen aan Supervision en we kunnen in één keer onze master setup uitrollen.”

Repetitief werk wegautomatiseren geeft ruimte

In de praktijk levert dat niet alleen een enorme tijdswinst, maar vooral een verbetering van de dienstverlening op. “Er is minder ruimte voor menselijke fouten” zegt Schnetz. “Daarnaast, van alleen maar vinkjes zetten, worden IT-ers over het algemeen niet blij. Door dit stuk van de werkzaamheden te automatiseren, krijgen wij meer tijd voor monitoring en optimalisatie. 

Je ziet immers in één oogopslag of alles goed staat voor je klant en of hij al compliant is met de laatste upgrades. Repetitief werk moet je zoveel mogelijk zien te automatiseren, daar ben ik heilig van overtuigd. Nadenken over hoe we dingen nog beter maken, of inspringen op nieuwe policies, dát is uitdagend werk voor mensen. De ruimte in je hoofd om daarover na te denken, dat levert Supervision ons op.”

AI gaat een grote uitdaging worden

En die extra denkkracht gaat hard nodig zijn de komende jaren, denkt Schnetz. Want met de komst van nieuwe AI-tools zoals Microsoft Copilot, gaan ook nieuwe IT-uitdagingen gepaard. 

“Alles verandert razendsnel”, herhaalt Schnetz nog maar een keer. “Een nieuwe tool als Copilot biedt natuurlijk prachtige kansen voor de eindgebruiker, maar als IT-er moet je ook nadenken wat dit betekent voor data-access en rechtenbeheer. Een simpel voorbeeld: een gebruiker vraagt CoPilot om een salesrapportage te maken van een bepaalde productlijn. Hoe weet je dan dat CoPilot de meest actuele documenten als bronbestand gebruikt en niet een Word-bestand uit 2018? Ga je oude files uitsluiten? En heeft elke medewerker wel toegang nodig tot alle bestanden op de server? Dat soort vragen over datasets en data-access worden met de komst van AI nóg relevanter dan voorheen.” 

Schnetz vertelt dat Supervision ook bij dit soort vraagstukken een belangrijke rol kan spelen: “Na de onboarding blijven we immers verantwoordelijk voor het beheer van onze klanten. En dat is nodig, want er veranderen continu dingen: binnen Microsoft of andere geïntegreerde diensten, maar ook qua cybersecurity risico’s. Je wil voor je klanten snel kunnen inspringen op die nieuwe dreigingen en nieuwe standaarden. 

Supervision geeft snel inzicht in waar we staan. We zien van elke klant de actuele setup en kunnen deze snel aanpassen en verbeteren. Of we laden een nieuwe baseline in en kunnen deze snel en makkelijk uitrollen. Als de klant zelf handmatig iets aanpast, krijgen we hiervan een alert. Dan kunnen we zelf de check doen: voldoet deze wijziging wel aan onze kwaliteitsnorm? Daarnaast kijken we ook pro-actief water nog beter kan in onze morning checks.” 

Ontwikkelpartner en samenwerking met andere MSPs

VTM was als ontwikkelpartner aangesloten bij de ontwikkeling van Supervision. Supervision werd ontwikkeld door een andere MSP, BSU uit het Brabantse Veghel en is sinds vorig jaar onderdeel van een joint venture met KPN. Maar de twee IT-bedrijven zien elkaar niet als concurrenten, eerder als partners aldus Schnetz. 

“Dat is wel het unieke aan het Partner Network van KPN. Dat het echt in staat is geweest om een hechte community van Business Partners neer te zetten. Een ecosysteem waarin IT-bedrijven onderling samen optrekken om producten en dienstverlening beter te maken. En dat is ook wel het unieke aan Supervision: het is niet vanuit KPN zelf, maar door een MSP ontwikkeld en met medewerking van andere MSPs verder gebracht.”

Als ontwikkelpartner, behoorde VTM nu ruim anderhalf jaar geleden tot de eerste gebruikers van Supervision. “Dat gaf ons de kans om aan te geven waar onze prioriteiten lagen en welke features echt belangrijk voor ons waren. Samen optrekken om het product verder te krijgen.” 

Winnen door samen te werken

Voor Schnetz is die nauwe samenwerking tevens de belangrijkste reden om voor Supervision en niet voor andere tooling te kiezen. “De snelheid waarmee Supervision nieuwe features uitrolt en hoe goed zij luisteren naar onze input: dat gaf voor ons echt de doorslag. En wat ik ook belangrijk vind: ze hanteren een publieke roadmap. Daarop kan ik precies zien welke feature requests hoge prio hebben en wanneer ze worden uitgerold. Of juist het tegenovergestelde. Op beiden kan ik dan met mijn team anticiperen: ik wéét wat er aan komt en wat voorlopig nog niet.” 

Want natuurlijk zijn er nog genoeg wensen voor de toekomst. “Ik zou in de toekomst ook graag andere software en applicaties willen beheren via Supervision. En er zijn bepaalde compliance settings die ik nog graag toegevoegd zou zien. Maar feit is dat dit soort oplossingen nu al het verschil maken in een complex IT-landschap. Als grote MSP kun je niet om dit type gereedschap heen als je gaat voor volume, schaalbaarheid, kwaliteit en efficiency. 

Tel daarbij op de prettige samenwerking die wij hebben met KPN en de andere MSPs die bijdragen aan Supervision. Het is echt meer dan een product voor ons, het is ook de community. KPN is niet voor niets de grootste Microsoft leverancier van Nederland geworden met haar Partner Network. Ja, dat motiveert en inspireert mij. Samen ervoor gaan. En dan winnen door samen te werken. Mooi toch?”